Miksi myyntikokemusta pidetään niin tärkeänä?
 Aina kuulee sanottavan, että myyntikokemuksesta on tavalla tai toisella hyötyä oikeastaan missä
 tahansa työtehtävässä. Aikoinaan en tiennyt mitä tuolla väitteellä tarkoitetaan. Mihin sellainenkin
 työntekijä, joka ei aktiivisesti osallistu asiakastyöhön voisi muka tarvita myyntiosaamista? Päätin
 ottaa asiasta itse selvää.
Muutamia vuosia sitten tarvitsin opintojeni oheen osa-aikaisen työn ja päätin antaa myynnille
 mahdollisuuden. Distalla oli jo tuohon aikaan maine joustavana ja verrattain hyvin maksavana
 opiskelijoiden työllistäjänä. Niinpä ajattelin, että voidakseni opiskella ja hankkia samalla ilmeisen
 arvokkaana pidettyä myyntikokemusta, minunkin voisi olla syytä hakeutua Distalle. Näin myös
 tein!
Liike- ja työelämä rakentuvat ihmisistä
 Distalla työskennellessäni opin, että myynnissä on ennen kaikkea kyse ihmistuntemuksesta.
 Tottakai merkityksellistä on se mitä myyt ja kenelle, mutta valtavan suuri vaikutus on myös sillä,
 miten käsittelemme ihmisiä, joiden kanssa haluamme kauppaa tehdä. Hyväkin tuote tai palvelu voi
 jäädä myymättä, jos myyjä ei pysty lukemaan ostajaa ja ymmärtämään tämän tarpeita. Myynnissä
 tarvitaankin niin sanotusti pelisilmää.
Jossain vaiheessa tieni johti Distalta muihin tehtäviin. Pari vuotta kului ja koitti koronakevät 2020.
 Minulta lähtivät pandemiasta johtuneiden yt-neuvottelujen vuoksi työt alta ja hetken aikaa
 työrintamalla näyttikin heikolta. Juuri kreivin aikaan sainkin soiton entiseltä Dista-esimieheltäni,
 joka sanoi, että Distan eräällä asiakkaalla, Futures Platformilla, olisi tarvetta innokkaalle ja
 myyntitaitoiselle osaajalle tiimissään. Distalla oli päätetty suositella tehtävään minua ja päätin
 tarttua haasteeseen. Loppu onkin historiaa.
Mitä olen myynnistä oppinut?
 Vajaa vuosi myöhemmin kirjoitan tätä blogitekstiä Futures Platformin osakkaana ja vakituisena
 tiimin jäsenenä. Olen jälkikäteen miettinyt, että mitkä olivat ne seikat, jotka johtivat minut tähän
 pisteeseen. Kenties keskeisin oli haluni kehittyä myyjänä ja ymmärtää miten asiakas tulisi kohdata.
 Dista tarjosi minulle mahdollisuuden tuolle kehittymiselle ja tarkastellessani urakehitystäni, olen
 tuosta mahdollisuudesta erittäin kiitollinen.
Entäpä löysinkö vastauksen kysymykseen siitä, mihin kaikkeen myyntiosaamista muka tarvitaan?
 Vaikka koen olevani vielä urani alkutaipaleella, voin varmuudella sanoa, että ilman
 myyntikokemusta en olisi nykyisessä asemassani. Myynti ei näet ole pelkästään asiakkaiden
 hankkimista, vaan myös esimerkiksi omaa osaamistaan ja ideoitaan voi myydä. Saadaksesi
 unelmiesi työpaikan tarvitsetkin usein kyvykkyyksiesi lisäksi myös ihmistuntemusta ja
 vuorovaikutustaitoja. Juuri nämä taidot karttuvat myyntityössä. Vinkkini sinulle onkin, tartu
 haasteeseen ja kehitä myyntitaitojasi. Sitä et varmasti tule katumaan!
Kirjoittaja on Distan alumni, Futures Platformin osakas ja Foresight Solutions Advisor Valtteri Perämäki https://www.linkedin.com/in/valtteri-perämäki
Mikä Futures Platform? 
Futures Platform™ on digitaalinen työkalu, joka auttaa sinua ja tiimiäsi muodostamaan kokonaiskuvan tulevaisuuden toimintaympäristöstänne ja tekemään perusteltuja strategisia valintoja. Työkalu sisältää ennakoinnin huippuammattilaisten koostamia artikkeleita ja videoita muutosilmiöistä, jotka on visualisoitu dynaamiseen trendikarttaan. Voitte lisätä omia havaintojanne, arvioida yhdessä muutosten vaikutusta omaan toimintakenttäänne sekä tehdä päätöksiä, joilla tarttua mahdollisuuksiin ja uhkiin. Futures Platformin avulla varmistatte, että toimintanne on synkassa tulevaisuuden muutoksiin.
 
            
             
       
                 
                