Liidilistan laadun merkitys osana optimoitua outbound-prosessia

Kohderyhmää muodostettaessa tulee määrittää, minkälaisiin yrityksiin halutaan olla yhteydessä. Tämän lisäksi pitää valita, keille yrityksissä soitetaan. Näissä edellä mainituissa valinnoissa onnistuminen ei kuitenkaan ole tae, että outbound-kampanja onnistuu, sillä yhden tärkeän osa-alueen laiminlyönti voi torpedoida menestyksen tai ainakin johtaa epäoptimaaliseen tulokseen.

Korona-aikana, ja sen jälkimainingeissa, yhä useampi on vaihtanut työpaikkaa tai harkitsee työpaikan vaihtamista. Aihe on ollut esillä uutisoinnissa sekä huomattu myös Distan soittodatassa. Distan liidilistat ovat ajantasaisempia kuin koskaan, mutta kuitenkin osuus puheluista, joissa liidi toteaa vaihtaneensa työpaikkaa, on kasvanut. Korkeampi vaihtuvuus asettaa laadukkaan liidilistan muodostamiselle aiempaa tiukempia vaatimuksia ja tähän Distalla on pyritty vastaamaan. Olemme lähellä pistettä, jossa Distan muodostamat liidilistat sisältävät luontihetkellä enintään 0-6 kuukautta sitten validoitua tietoa. Tavoitteena on painaa tämä lukema 0-3 kuukauden tienoille.


Laadukkaan liidilistan edut ovat ilmeiset. Ajantasaisella tiedolla varmistutaan siitä, että käymme keskusteluita niiden yritysten kanssa, jotka asiakas on valinnut kontaktoitavaksi, eikä niiden yritysten kanssa, joihin liidi on siirtynyt. Soittajamme pystyvät täten keskittymään paremmin ydintehtäväänsä eivätkä he joudu käyttämään aikaa oikeiden yhteystietojen etsimiseen. Ajantasaisuuteen liittyy myös muuta kuin se, työskenteleekö liidi edelleen kyseisessä yrityksessä, sillä myös liidin nykyinen titteli tulee olla tiedossa, jotta viesti kohdentuu oikein.

KUVA 1. Distalla tehty tilastollinen analyysi (Probit-regressio) puhelimeen vastaamisen todennäköisyyksistä.

Laadukkuus voi olla myös muuta kuin ajantasaista tietoa. Distalla tehty tilastollinen analyysi (Probit-regressio) puhelimeen vastaamiseen todennäköisyyksistä paljasti, että gsm-numerosta vastataan herkemmin kuin lankanumerosta, minkä takia Distalla valitaan aina ensisijaisesti gsm-numero liidilistaa muodostettaessa. Lisää kyseisen analyysin tuloksia on luvassa myöhemmissä blogipostauksissa.

Kirjoittaja on Dista Oy:n Lead Manager Ville Tyynysniemi (KTM). Ville vastaa Distalla liidiprosessien ja -tietokannan kehittämisestä ja ylläpitämisestä.

DISTAN YLIVOIMAINEN LIIDITIETOKANTA
” Distalla ymmärretään liidien merkitys molemminpuolisen onnistumisen kannalta. Liidien laatu vaikuttaa toimintamme tehokkuuteen ja on asiakkaillemme myös imagokysymys. Panostamme jatkuvasti liidien ajantasaisuuteen, minkä takia muilla toimijoilla yleisesti käytössä olevat ja osittain melko vanhaa tietoa sisältävät tietopalvelut ovat meillä vain sivuroolissa liidilistojen muodostamisessa. ”
– Ville Tyynysniemi, KTM, Lead Manager, Dista Oy

Kysy lisää Distan liiditietokannasta Distan myynnistä vastaavalta Antti Seppälältä –> Connect


Haluatko tietää lisää?

Jasmiina Inkinen

Jasmiina Inkinen

Jasmiina Inkinen on Distan Operations Manager, Distan soittotiimien luotsaaja sekä vm 2021 MBA #myyntimaisteri